Maak kennis met de kracht van verhalen
Films, boeken, muziek, theaterstukken, columns: we worden iedere dag omgeven met mooie verhalen. Iedereen heeft zijn eigen favoriete verhaal en we nodigen jou graag uit om eens na te denken over het jouwe. De musical West Side Story, een vrije bewerking van het verhaal van Romeo en Julia, is een goed voorbeeld. Wat een verhaal… Maar ook de onlangs verschenen biografie van Johnny Cash, die van het arme Amerikaanse platteland kwam en zich in een meeslepend leven stortte vol hoge pieken en diepe dalen. Wat een verhaal…
Verhalen doen iets met je. Ons favoriete verhaal kent iedereen: The Godfather. De prachtige verhaallijn, de ontwikkeling van de diverse hoofdpersonages, loyaliteit en verraad, harmonie en geweld, oude morele codes die allemaal in gevaar worden gebracht door de verharding van de karakters, rijkdom, macht en geschaad vertrouwen. De trilogie heeft het allemaal.
Niet voor niets wordt The Godfather over de hele wereld beschouwd als de beste filmreeks in de geschiedenis. Het is een uiterst rijk verhaal. Met alle kenmerken van Storytelling.
- Het bevat alle narratieve elementen, waaronder worstelingen van (hoofd)personen, wendingen die het verhaal laten kantelen, mede- en tegenstanders, et cetera.
- Het verhaal zet aan tot denken
- Het zet je verbeelding aan het werk
- Door het verhaal oriënteren we ons in de wereld
- Door het verhaal bedwingen we de chaos
- Door het verhaal creëren we houvast
- Door het verhaal kunnen we ons verplaatsen in anderen
Wat heeft The Godfather met mijn bedrijf te maken? Tja, niet veel, als je tenminste niet in de illegale drugs- of drankwereld opereert. Heel veel, als je kijkt naar hoe het verhaal ons meeneemt. Je hebt sympathie voor de hoofdpersoon, voor Michael Corleone. En waarom, omdat hij (tegen zijn wil in) de maffia ingezogen wordt. Hij kon bijna niet anders. Zijn worsteling is de worsteling van de mens, en dat maakt van hem een persoon van vlees en bloed. Bedrijven hebben de neiging om alleen maar te vertellen wat goed gaat. Maar net zoals in het gewone leven, loopt het leven niet langs gebaande paden. Tegenslagen raken de mensen, ze brengen je dichterbij. In de huidige tijd zoeken mensen naar authentieke verhalen. Ze willen echte ervaringen van echte mensen, van echte bedrijven. Een goed verhaal vertellen is een echt verhaal vertellen, met alle ups en downs.
Verhalen delen die raken
Verhalen delen werkt. Intern zorgen ze ervoor dat veranderingen energie geven. Extern betrekken, binden en activeren ze relevante doelgroepen. Verhalen die raken, daar draait het om op deze website. Groep5700 laat zien hoe storytelling en contentmarketing ook kunnen werken voor jouw organisatie. Klik op beide links en je vindt ook de workshops die we aanbieden!